Monday, 9 July 2012

Aku suka baby, aku benci penderaan baby!!

Assalammualaikum. Baiklah, Post kali ini perihal Kecergasan Emosi.
Pada 2 minggu lepas,dalam kelas Kecergasan Emosi, kami telah berbincang perihal perkara/benda yang membuatkan kami santai dan senang hati. Pada sudut diri saya sendiri, melihat, bermain dengan "baby'' adalah perkara yang membuatkan saya santai, senang hati dan saya dapat kepuasan yang tersendiri dan sangat sukar untuk saya gambarkan dalam bentuk tulisan mahupun lisan. Entah kenapa, saya begitu suka dengan "baby". Asal jumpa saja "baby" di tengah-tengah jalan ke, tempat beli belah ke, tempat makan ke, saya pasti akan memerhati gelagat "baby'' tu. Lebih-lebih lagi kalau "baby" tu montel. Naik geram saya dibuatnya. Bukan geram apa, geram nak main dengan "baby" itu saja. Saya akan ketawa, tersengih-sengih sendiri melihat gelagat "baby". Mungkin saya anak bongsu kot, tu sebab lah saya ter"gila-gila"kan "baby" ni. Tapi, apa yang penting bagi saya, segala kesusutan yang melanda saya pasti akan terbang dan menghilang seketika apabila melihat wajah mulus, comel "baby". Namun, sekarang makin ramai manusia terutama di Malaysia yang tidak suka "baby". Buktinya, banyak kes berkaitan "baby" yang dilaporkan dimedia massa. Yang itu yang dilaporkan, belum termasuk yang dilaporkan. Saban hari, kes-kes pembuangan bayi, penderaan bayi acapkali terpampang di dada akhbar. Tiap kali membacanya, perasaan benci mula timbul dan rasa sangat marah mengenangkan tindakan segelintir "binatang" yang bertopengkan manusia ini. Kemana hilang sikap keperimanusiaan mereka? Didikan agama mereka? Rasa kasih sayang mereka? Waima binatangpun sayang akan anak mereka. Mereka tidak layak menjadi manusia kerana sanggup membuang bayi dan mendera "baby".  Melihat keadaan "baby" yang dilakukan oleh mereka tanpa belas kasihan, hati ini macam di hiris sembilu. Kadang-kadang terlintas juga di fikiran, saya sanggup menjaga "baby" andai mereka tidak ingin menjaganya. Namun, melihat keadaan saya buat masa kini, ia seolah-olah mengekang hasrat itu. Tapi andai suatu hari nanti saya berkesempatan, saya akan penuhi dan merealitikan hasrat itu. Amin. Hari ini, banyak juga pusat-pusat yang mengatasi masalah ini, tapi nampaknya mereka tidak mengambil langkah penyelesaian itu, dan membuang bayi juga pilihan mereka. Sangat kejam dan satu tindakan yang sangat tidak boleh dimaafkan. Hukuman yang paling layak bagi mereka adalah hukaman MATI. Setakat ini sahaja dapat saya coretkan. Tidak sanggup memikirkan lagi tentang tindakan masyarakat yang sanggup membuat tindakan B***H dengan membuang, mendera "baby''. Tak pasal-pasal tercaci mereka pula.. ^__^


No comments:

Post a comment