Tuesday 10 July 2012

Emosi Tidak Stabil? Hadapinya Dengan Senyuman!


Assalammualaikum. Post kali ini akan menerang tentang apa itu kecergasan emosi. Apabila mendengar sahaja frasa ini, saya terbayangkan emosi yang cergas dan meliputi pelbagai emosi seperti gembira, marah, sedih dan sebagainya. Apa yang saya bayangkan itu mungkin tidak meliputi keseluruhan tentang  takrif kecergasan emosi secara terperinci. Jadi, dibawah ini saya akan terangkan apa itu kecergasan emosi mengikut beberapa maklumat yang saya perolehi dan telah saya fahami.. ^__^

KECERGASAN EMOSI
Apa itu EMOSI? Perkataan emosi itu sendiri sebenarnya berasal daripada bahasa Perancis, émotion, dari émouvoir yang bermaksud ‘kegembiraan’ iaitu dari bahasa Latin emovere. Menurut Kamus dewan edisi ketiga, emosi dapat ditakrifkan sebagai suatu perasaan atau jiwa yang kuat. Jadi dapatlah disimpulkan bahawa emosi melibat tentang perasaan. Manakala kecerdasan pula didefinisikan menurut Kamus Dewan edisi ketiga sebagai kesempurnaan akal untuk berfikir, memahami, mengerti dan seumpamanya.
Berdasarkan definisi diatas dan apa yang telah saya fahami, maka dapat saya simpulkan bahawa kecergasan emosi atau dalam bahasa Inggerisnya Emotional Quotation ( EQ ) adalah kemampuan melahirkan sesuatu perasaan, kesedaran dan kefahaman tentang emosi. Dengan kata mudahnya, kecergasan  emosi adalah bagaimana kita mengawal dan mengendalikan emosi kita dalam sesuatu situasi.
Memang pada  mulanya saya agak bingung  juga tentang maksud kecergasan emosi ini, tapi setelah cuba memahaminya, saya semakin tertarik dan saya rasa saya akan lebih memahami diri sendiri dengan mempelajari subjek ini. Rasa tidak sabar pula nak mempelajari dengan lebih mendalam tentang kecergasan emosi ini. Pada hemat saya, saya pasti akan dapat mengawal emosi saya yang kadang-kadang seperti puting beliung seandainya dilanda masalah. Sikap panas baran semestinya akan menguasai diri saya ketika terlalu tertekan dangan masalah yang dihadapi. Namun, saya telah sematkan dalam diri saya, saya percaya dengan mempelajari kecergasan emosi ini saya mampu menangani masalah emosi saya yang tidak menentu ini. Mungkin mengambil masa yang lama, namun lama-lama pasti akan dapat ditangani. Jadi langkah pertama yang saya akan ambil ketika mengahadapi  masalah ialah MENGHADAPINYA DENGAN SENYUMAN. Saya pernah terbaca perihal “stress”. Dalam dunia ini ada 2 jenis “stress”. Pertama “stress” jahat yang akan merosakkan “mood” kita, dang yang kedua “stress” baik” dimana akan melawan “stress” jahat. Cara nak dapat “stress” baik ni, kita kenalah senyum selalu. Jadi, kita kena la senyum selalu. Senyum sokmo. Setakat ini sahaja..

Jom hayati lirik lagu HADAPI DENGAN SENYUMAN by Dewa ni. ^__^

Hadapi dengan senyuman
Semua yang terjadi
Biar terjadi .
Hadapi dengan tenang jiwa
Semua... Kan baik baik saja

Bila ketetapan tuhan
Sudah ditetapkan
Tetaplah sudah .
Tak ada yang bisa merubah
Dan takkan bisa berubah

Relakanlah saja ini
Bahwa semua yang terbaik
Terbaik untuk kita semua
Menyerahlah untuk menang

No comments:

Post a Comment