Monday 30 July 2012

Semangat Itu Penting!


Assalammulaikum..
Baiklah, sebelum berfokuskan kepada tajuk n3 kali ni, saya ingin mengucapkan selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak kepada semua yang menyambutnya tidak kira dimana berada. Tak lama lagi nak raya, tak sabar rasanya nak balik kampung. Nikmatnya menyambut hari raya di kampung halaman bersama keluarga tercinta tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Berhenti disini je tentang raya2 nie, kita berfokus balik kepada tajuk n3 kali nie.. hehe.. ^_^

Elemen Kecergasan Emosi

Apa itu elemen kecergasan emosi? Perkara pertama yang terbayang di minda aku pada masa mula-mula membaca tajuk n3 kali ni ialah ciri-ciri/tulang belakang kepada kecergasan emosi. Tulang belakang yang aku maksudkan ialah komponen yang terdapat dalam kecergasan emosi itu sendiri.
Menurut Golemen pada tahun 1995, elemen kecergasan emosi terdiri daripada 5 elemen iaitu kesedaran kendiri, pemantauan kendiri, dorongan diri, empati dan kemahiran sosial. Tapi kali ni, saya hanya akan berfokus kepada elemen “dorongan diri”.
Bercerita tentang elemen dorongan diri ini, saya teringat kembali peristiwa semasa saya menghadapi ujian-ujian penting sepanjang belajar di sekolah rendah dan menengah. Ujian penting itu semestinya terdiri daripada UPSR, PMR dan SPM. Walaubagaimanapun, saya ingin berkongsi cerita pengalaman atau peristiwa semesa saya sekolah rendah yakni semasa menghadapi UPSR. Saya menghadapi UPSR pada tahun 2005. Stelai selesai ujian UPSR itu, saya telah tinggal di rumah kakak saya yang terletak di Sibu. Hujung tahun sememangnya jangka masa yang panjang dan amat membosankan kepada saya. Dua minggu sebelum habis cuti akhir tahun, keputusan UPSR telah keluar dan saya telah mendapat keputusan yang kurang memuaskan lantaran hanya mendapat 2 A sahaja. Perasaan tidak puas hati semakin terasa kerana kuputusan saya itu kurang satu A dari keputusan kakak saya. Saya merasa sangat rendah diri. Tapi setelah mendapat tawaran untuk melanjutkan pelajaran di sebuah sekolah yang boleh dikira antara yang terbaik, saya kembali bersemangat. Lebih-lebih lagi sekolah itu juga sekolah tempat kakak saya sekolah. Sesungguhnya, malang itu tidak berbau. Seminggu sebelum saya balik ke kampung, saya telah mengalami kecederaan yang agak serius disebabkan kelalaian dan kenakalan saya sendiri. Tangan saya telah terkena kaca semsa bermain bola keranjang pada waktu hujan. Saya telah digegaskan ke Hospital Sibu dan menerima sebanyak 11 jahitan.
Waktu persekolahan telah bermula. Namun keadaan saya masih kurang sihat, jadi ibu saya ingin memohon agar saya diberi pengecualian untuk mendaftar setelah sembuh. Namun, ayah saya membantah dan menyuruh saya menyambung sekolah menengah yang dekat kampung kami. Tapi ibu membantah sekerasnya. Hal ini demikian kerana, sekolah tersebut telah “dicopkan” oleh masyarakat setempat sebagai sekolah untuk budak-budak jahat atau keputusan yang tidak baik. Ibu saya takut saya akan lalai sekaligus merosakkan masa depan saya sendiri. Namun, ayah saya member nasihat, sesungguhnya tempat belajar itu bukan satu ukuran, tetapi semangat ingin pelajar dalam diri seseorang itu adalah penentu kejayaan seseorang. Labih-lebih lagi, melihat akan keadaan saya yang kurang sihat, sekolah tersebut fleksibal untuk saya terus menyambung pelajaran. Akhirnya, kata sepakat telah dicapai, saya akhirnya bersekolah di sekolah yang berhampiran dengan kampung saya. Sememangnya, saya akui pada mulanya saya takut akan peljaran saya lantaran sekolah tersebut antara sekolah berprestasi rendah. Namun, dorongan dan kata-kata semangat yang diberikan oleh ayah saya membakat tekad dihati untuk gigih berusaha. Pepatah lama ada mengatakan “ hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih” menjadi bukti kejayaan saya pada hari ini. Sesungguhnya, dorongan keluarga amat memberi impak yang luar biasa kepada masa depan saya kini. Setakat ini sahaja kali ini tetapi sebelum itu, renung-renungkan kata pemangkin dibawah. ^_^

orang malas mencari alasan, orang rajin mencari jalan”
 SEMANGAT ITU YANG PENTING... :)

No comments:

Post a Comment