Assalammualaikum. Pada sabtu lepas (7/5/12), saya dan
kawan-kawan saya telah jalan-jalan di MJ. Pada awalnya kami merancang untuk
bergerak pada jam 4 petang, namun seorang kawan saya bergerak lebih awal untuk
menemani kawannya berjalan di PS. Saya dan seorang lagi kawan saya bergerak
sekitar jam 2 petang memandangkan perut kami meminta untuk diisi. Untuk mengisi
perut yang sangat lapar ini, saya dan kawan saya telah bersetuju memilih untuk
makan di restoran KFC di KL Sentral. Sememangnya tempat ini menjadi pilihan kami
untuk makan sekiranya keluar berjalan-jalan.
Setibanya di sana, kami sepakat memilih menu rice plate combo untuk dijadikan hidangan. Dijadikan cerita, nasi
di restoran tersebut belum masak dan memerlukan sedikit masa masak. Disebabkan
rasa lapar dan malas untuk mencari tempat makan yang lain, saya terus setuju.
Sementara menunggu nasi masak, saya dan kawan saya menjamah ayam sedikit demi
sedikit. 15 minit berlaku, nasi tidak juga sampai-sampai. Tahap kesabaran yang
masih bersisa masih dapat saya tahan. Tanpa disedari ayam kawan saya telah
habis dimakannya. Pada mulanya, saya juga ingin menghabis saki baki ayam saya
yang masih tinggal, namun mengingatkan nasi di restoran KFC adalah kegemaran
saya, saya membatalkan niat untuk menghabiskan ayam saya sebelum nasi datang.
Lebih kurang 15 minit berlalu, tahap kesabaran saya hampir nipis senipis kulit
bawang dan pada masa itulah nasi yang kami pesan telah sampai. Pekerja restoran
itu memohon maaf kerana lambat menghantar pesanan kami itu. Saya tidak bereaksi
apa-apa lantaran perut saya meminta untuk diisi terlebih dahulu. Saya dengan
lahapnya telah memakan nasi tersebut. Setelah selesai makan, barulah saya dapat
berfikir secara lebih rasional. Timbul rasa bersalah di hati saya kerana tidak
bersabar semasa menunggu pesanan yang saya pesan. Sekiranya dibandingkan dengan
negara-negara yang bergolak, saya lebih beruntung kerana hanya perlu menunggu
setengah jam untuk menerima pesanan. Tapi mereka menunggu satu hari bahkan
berhari-hari untuk menerima makanan
belum tentu akan mendapatkannya. Saya juga merasa bersalah kerana bersikap
biadap kepada pekerja restoran tersebut semasa menghantar nasi. Seketika, mata
saya meliar-liar untuk mencari kelibat pekerja tersebut untuk memohon maaf,
namun gagal mengesannya. Saya tidak dapat menunggu lebih lama di situ lantaran hari
semakin petang dan takut lambat untuk membeli barang di MJ. Jadi apa yang dapat
saya perolehi dalam kejadian ini adalah kita hendahlah bijak untuk mengawal
emosi kita dalam apa jua keadaan termasuk dalam masa kita tengah lapar. Setakat
ini sahaja untuk hari. Tapi sebelum itu, sama kita renung kata pujangga ini. ^__<
“10% APA YANG BERLAKU KE ATAS DIRI KITA, DAN 90% BAGAIMANA KITA
BERTINDAKBALAS DAN MENERIMANYA”
No comments:
Post a Comment